Wednesday 9 May 2012

Jawapan kepada pertanyaan selepas Pembedahan Laparoskopi-Endometriosis


entry ni khas utk org senasib ataupun org yg nak cari info pasal penyakit Endometriosis..

kalo kome nak tau lagi details ape endometriosis tu, kome boleh pegi kat blog Doktor Adilah kat link ni:

sgt membantu! :)

http://dradilah.blogspot.com/search/label/Endometriosis 

ni saya jawab soklan ada org tanya:

mcm mana boleh kena endometriosis?
wallah hu 'alam..tak tau mcm mana boleh kena..sebab period regular..dtg on time.
tak penah kena period pain yg teruk kecuali period masa mula2 lepas kawin..

mcm mana boleh tau endometriosis?
lepas jumpa doc Adilah..sebelum tu penah jumpa 2 org gynae lain, tapi belum dapat detect lagi penyakit tu..may be ms tu awal lagi kot..
antaranya doc cantik akan suruh buat ujian darah ca 125.. walaubagaimanapun, result yg saya paham, cantik..(maksudnye bukan endo ke?)
tapi doc suggest buat laparoskopi utk sahkan dan tengok serta betulkan apa yg tak kena lagi..
lepas operation, result mmg confirm endo!

ovari kiri ke atas tu kenapa?
 doc kata sebab usus terbelit..agaknye tertarik ovari sekali (assumption saya)..
saya penah pegi berurut..bidan tu penah urut jiran saya dan kebetulan jiran tu dpt baby..
saya pun try dgn excited nye..
tapi bidan tu slalu tekan dekat belah kiri..dia kata nak buat sengkak rahim..
takut masa tu yg buat usus terbelit dan ovari kiri 'lari' dr tempat asalnya..huhuhu :(
tapi doc dah betulkan masa operation.
pesanan: lain org, lain daya tahan badan..masalah pun lain2..nak berurut tu berhati2.. tak semua org sama

 kena berpantang ke lepas operation?
doc cantik kata makan je apa2..ikut badan tahan ke tak..
mcm saya, saya tak makan ayam,sebab hr tu makan naik biji2 gatal mcm ada air..terus stop makan ayam..
pastu saya tak berani nak makan telur takut bernanah..
yg plg penting, doc cantik tak bagi makan pati gamat ke pati haruan ke..jeli aloevera ke..sebab takut luka tu kering kat luar je tapi kat dlm still xbaik lagi!penting ni!!..kalo nak makan, makan ikan haruan takpe..jgn makan yg pati2 tu..

kena baring je ke masa berpantang, xboleh buat apa2?
saya bergerak2 je masa berpantang..cuma tak angkat benda berat2 dan tak banyak sgt bergerak la.nak bagi cepat sembuh..

berapa lama baru recover sepenuhnya?
ntah..mcm saya dlm 2-3 minggu kot luka tu bercantum cantik..saya tak makan pun ikan haruan..hehehe

MC dapat berapa lama?
 ikut apa penyakit kome yg doc jumpa masa operation laparoskopi..ada org seminggu dua dah baik..mcm saya dlm 3-4 minggu..

Ubat apa yg doc bagi?
sepanjang MC, saya makan ubat2 ni:
-Zinnat tablets 250mg (antibiotic)
-Zithromax tablet (antibiotic)
-Arcoxia 120mg tablet (ubat ni after operation.utk tahan sakit rasenye.tapi saya makan 3 biji je ubat ni)
-Vibramycin/Doxycycline 100mg (antibiotic)
-Metronidazole tablet 200mg (antibiotic)
- Lucrin injection for 3 months.. (sebulan kena cucuk sekali..)
-Caltrate 600 (Calcium Dietary Supplement) - ni makan bila dah start 1st injection

* side effect ubat2 ni saya rase sakit kepala, ngantuk, moody, panas badan (berpeluh2 mcm baru lepas joging), sakit belakang, sakit pinggang, asik lupa (tp yg ni benda2 yg remeh la)...nanti kalo rajin saya nak share info yg saya jumpa pasal Lucrin..






No comments:

Post a Comment

LinkWithin