Tuesday 17 April 2012

Detik-detik Pembedahan

nak cepat2 habis entry ni sebelum saya lupe mcm mana perasaan nak kena bedah..huhu
benda yg paling saya takut masa nak kena bedah ialah, 'Pengsan tu macam mana?'

saya tak risaukan macammana doc akan buat operation tu..yg saya risau,'mcm mana pengsan tu ye?'..

secara jujurnya tak penah pengsan, tak penah masuk wad dan jarang sgt sakit yg kena inject2 ni..demam pun sekali je utk beberapa tahun..huhuhu..

tiba2 amik keputusan utk operate mestila mcm2 dlm kepala kan...


**********************************************************
*sebelum pembedahan*
dipendekkan cerita, hari pembedahan tu terus register nak masuk wad mcm yg disuruh oleh doc cantik mase follow up sebelumnya..

dlm kol 9 lebih dah sampai hospital dan terus je admitted..

pembantu hospital bawak saya n en nixa ke wad dan sampai je wad terus disambut oleh nurse2 dan ada sorang doc yg kebetulan ada dkt kaunter..

nampak je saya tercangak2 kat situ, doc tu terus tanya, 'ni patient doc Adilah ke?' dan he introduce himself as 'Pakar Bius'!

terus takut!!! huhuhu..

nurse suh timbang berat dan amik blood pressure.nurse bagi penerangan pasal bilik dan suh tukar baju utk operation...

pastu pakar bius tu tadi masuk dan terus cek pernafasan semua..

masa ni berdebo sgt..asik pk, 'dah nak kena pengsan ke ni???'

tetibe time tu pulak doc cantik kol pakar bius tu tanya saya dah sampai ke belum..saya dengar pakar bius tu kata kat doc cantik, 'ok, we'll start around 11.30'....

sejuk2 dah kaki masa ni..elok je pakar bius td kuar, saya baring utk cool down sambil tengok 'Nora Elena'..

asik tanya en nixa dah pukul bape..huhu..bila en nixa gosok2 kepala saya je terus airmata pun laju je mengalir tetiba..sebak sket sebab takuttttt...tak habis2 baca mcm2 doa yg saya igt..

tapi kejap je la 'drama neng yatimah' tu..hehe..sbb tak lame pastu 2 org nurse datang nak inject..

saya disuruh mengiring ke kanan..mase tu sempat tanya..'ni injection yg kasi pengsan tu ke?'..aduyaii..hehhe

nurse senyum, dia cakap bukan..yg ni utk 'penenang'..dia inject dua kali tapi kat tempat yg lain..

tak rasa sakit pun sebab teringat kawan pesan..'jgn keraskan badan..'

lepas je kena inject, terus ngantuk ya amatt... mase ni ter pk, mcm ni kot rase org yg hisap dadah tu..tenanggggggggggggggg je..cuma mata mengantuk rs mcm berat nak buka mata..

pastu saya sedar deme tarik katil tu utk pegi ke operation theatre..en nixa ikut skali tapi sampai je  ke pintu operation theatre tu en nixa dah tak boleh ikut..deme tutup pintu..

mase kat dlm bilik ni deme tanya nama saya, operation apa, doc ape..utk confirmkan je kot..pastu tanya ada pakai barang kemas ke tak..dsbnya.. saya sedar lagi masa ni..cuma ngantukkkk..mulut tak habis lagi baca segala jenis doa..

pastu deme tarik katil tu ke sebelah katil yg muat2 badan saya je..dan saya nampak pakar bius tadi dah standby tepi katil tu..

elok saya baring je kat katil tu, saya nampak lampu operation (tapi belum dinyalakan) dan pakar bius suh letak tangan kiri kat ada tempat letak tangan..

saya sempat tanya dia..'tangan kanan nak letak mane..'.. sebab takde tempat letak tangan utk sebelah kanan..

pakar bius tu jawab..'u letak je mane2..'..

eh??? kekeke ;p..

elok je saya letak tangan kiri kat tmpt yg disuruh, pastu tangan kanan saya letak atas perut..

saya terase panas je kat tangan kiri..tak taula pakar bius gosok dgn apa..tak pandang sebab takmo rasa takut..

mase ni pulak terase tangan kanan saya diletakkan benda utk nadi tu rasenye..pastu rase cm badan dilekat selotep dan di pasangkan alat ape ntah..yg wayar2 hospital mcm kita tgk cita kat tv tu..

saya dpt dengar bunyi denyutan jantung saya kot..melalui mesin jangkahayat tu..tak tau apa sebenarnye berlaku masa tu sebab saya tak nak tengok..

nanti takut melampau2!..

last ayat yg saya dengar sebelum pengsan..

pakar bius cakap ' ayoyo u!!'... pastu dgr nurse ckp, 'sorry doctor..sorry..'

dah saspen dah masa ni..tak taula apa yg nurse tu dah buat... mase ni saya bergantung harap kat Allah je la.. menyerah diri kepada Allah..

dah tak sedar dah lepas tu....

*********************************************************

*selepas pembedahan*

sedar2 je mcm terdengar bunyi denyutan jantung lagi..pastu nampak samar2 org pakai shower cap (utk operation tu).. mase ni dlm hati dok risau, 'eh, aku tersedar mase deme tengah buat operation ke ni?'

terus buat2 tido balik sebab takut ya amat..tiba2 nampak pulak kelibat 3 org tak tau sapa (doc kot)..cakap 'operation dah habis..operation dah habis..' depan muka saya..

pastu tersedar nurse cabut penekup oksigen tu dan terasa perut sedikit pedih..

masa ni agaknya saya dah sedar la tu..deme tolak kuar dr operation room..

saya tak rase penat atau sakit sgt..cuma rase mamai dan ngantuk lagi..pastu saya nampak en nixa setia menunggu bila nurse bukak pintu operation room tu..

terus rase lega sangat dan senyum kat en nixa..

nurse hantar saya ke wad dan masa tu tgk jam dah pukul 3.30 ptg!..rasenye mase masuk operation theatre td dlm pukul 11.30 pagi..lamanya..huhuhu..

mungkin operation tu kejap je..dlm bilik operation tu kot yg lama sbb nak tunggu siap semua..

masa ni tangan kena masuk air agaknya utk neutralkan badan dr dadah tu kot n xmo bagi dehydrated..

saya hanya dpt minum bila dah pukul 7 mlm...huhu..bayangkan la..dahaganya masa ni..

masa baru kuar dr operation theatre tu alhamdulillah terus boleh sembang dgn en nixa dan sempat reply SMS member opis..

sempat tepon mama bagitau baru habis operation..

mama terkejut ya amat sbb sebenonye saya rahsiakan semua ni dr family..'anak bertuah!'..kata mama..

hehehhe..memang bertuah pun mama ;)

**************************************************************

tu le pengalaman hidup yg mmg sampai bila2 saya tak boleh lupe..

sekian,

~dah habis ;p~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin